Keress telefonon:
+36204571585
Írj nekünk! → info@jobringa.hu
Itt vagyunk!

Blog

E-bike ismertető

2024.07.31 15:00
E-bike ismertető

A JóBringában is most már több, mint 100 fajta e-bike közül választhatsz. Ezzel a cikkel szeretnénk segíteni, hogy NAGY VONALAKBAN, egyszerűen kategorizálva könnyebb legyen eligazodni az egyes megoldások, típusok között.

MEGNÉZEM AZ E-BIKEOKAT!

Rengeteg fajta e-bike létezik, és már 300-400 ezer forinttól lehet kapni. Az ésszerű határ a nagyjából 2-2,5 millió forintnál áll meg. DE

  • milyet érdemes választani
  • melyik a jó
  • melyik nem jó
  • melyik mire jó
  • mivel járok összességében jobban?

Általában ezek az alapvető kérdések merülnek fel először az e-bike érdeklődőknél. Az alapvető kérdés mindig az, hogy mire szeretnénk használni a kerékpárt. Itt alapvetően két út van de természetesen köztes megoldások is léteznek.

Különböző típusú ebike modellek

  1. Városi használatra választunk és rövid távokat szeretnék menni a kerékpárral, akkor arra általában elég egy olcsóbb, egyszerűbb kivitelű bringa is jó választás tud lenni, első agymotoros is megfelel, de pénztárcánk vastagsága függvényében vehetünk jobbat is, hátrányunk semmiképp sem származik belőle.
  1. A kerékpározásra élményként gondolunk, és hétvégi túrákra, kikapcsolódásra, szabadidős programokra szeretnénk használni a biciklit. Vagyis azt szeretnénk hogy a kerékpáron jól érezzük magunkat. Ebben az esetben érdemes egy jobb minőségű biciklit vásárolni, mert alapvetően nem a tartósságban lesz különbség, hanem abban hogy amikor felülünk a kerékpárra, sokkal jobban fogjuk élvezni, amit csinálunk. Ebben az esetben mindenképpen középmotorost, és lehetőleg Bosch rendszerű bringát válasszunk. Ezek drágábbak lesznek, de ahogy mondeni szoktuk, egy Trabanttal is el lehet menni Münchenig, meg egy Mercivel is, csak mást fogunk gondolni, amikor kiszállunk az út végén a kocsiból. Tehát túrázni ne vegyünk első agymotorost, ha lehet hátsót se.

  

Ebből már látszik hogy az egyes kategóriába valamivel szerényebb felszereltségű, egyszerű alkatrészeket tartalmazó kerékpárok kerülnek melyek ugyan olyan megbízhatóan működnek, általában kisebb távokra (30-40 km) optimalizált első vagy hátsó agymotorral, egyes esetekben külső aksival, és alapkategóriás alkatrészekkel.

 

A 2. kategóriába tartoznak azok a bringák, amelyek jelenleg is a legnépszerűbbek. Ezek kivétel nélkül középmotorosok, integrált akkumulátorosok, nagyobb teljesítményű és jó minőségű alkatrészekkel szerelt e-bikok.

MEGNÉZEM AZ E-BIKEOKAT!

Ha fel kellene állítani egy rangsort, az körülbelül így nézne ki:

  1. ELSŐ AGYMOTOROSOK 

A legegyszerűbb bevezető ebike-ok első agymotorosok, és egyszerű vezérléssel működnek. A bicikli annyit érzékel, hogy forog-e a hajtókar, és hogyha forog a hajtókar, vagyis pedálozunk vele, akkor áramot ad a motornak, a motor pedig meghajtja a bicikli első kerekét. Általában 3-400e Ft környékén mozognak, legnépszerűbb gyártó ebben a kategóriában a Neuzer, melynek külön előnye, hogy magyar gyártóként az alkatrész és garanciális háttér is biztosított. Leggyakoribb agy márkák: Bafang, Mxus, és még sok-sok kínai “márka”.

Első agymotor

KÜLSŐ VAGY INTEGRÁLT AKSI?

Első agy motoros ebike-ok között vannak külső akkumulátorosok, amelyek nem rosszabbak, sőt sokszor az akkumulátor könnyebb mobilitása miatt sokan szeretik is őket. Ezeken vázon kívül, a csomagtartón található az akkumulátor. Vannak olyanok is, amelyek belső akkumulátorosok, vagyis általában a bicikli alsó vázcsövébe van bele integrálva az akkumulátor. Esztétikailag jobb megoldás, mivel teljesen láthatatlan, hogy hol van az aksi a bringán. Súlypont szempontjából is jobb, mert központibb helyre kerül a tehetetlen tömeg. A külső akksi egyre ritkább, főleg Neuzer és Kross bringákon található.

Csomagtartón található akkumulátor

Csomagtartón található akkumulátor

Bosch integrált akkumulátor

Integrált akkumulátor

 

  1. HÁTSÓ AGYMOTOROSOK

Innentől felfelé már minden ebike integrált akkumulátoros, vagyis a cső belsejében van az akkumulátor. A következő szint az a hátsó agy motor hajtású ebike, ahol ugyanúgy van egy egyszerű vezérlésünk és a motor az a hátsó ágyba van beleépítve, amikor mi mozgatjuk a hajtókart és forog a Pedál akkor a rendszer áramot ad a motornak az pedig meghajtja a hátsó kereket így segít minket az előrehaladásban. A megbízható modellek általában 350-400Ft-tól kezdődnek, aksi mérettől függően 5-600eFt-ig. A hátsó agymotor az elsőhöz képest valamivel jobb bringázási élményt nyújt, néhány gyártó árul nyomaték szenzorosnak mondott motorokat, de ezek nem összemérhetők egy középmotoros Bosch rendszerrel semmilyen szinten. A leggyakoribb itt is a Bafang, ami kínai, de a kínaiak a kínait is le tudják másolni, szóval még pár tucat.

 Hátsó agymotor

  1. KÖZÉPMOTOROSOK

Ez egy nagyon tág kategória, nagyon sok fajta motorral, de alapvetően 2 kategóriára osztható: A BOSCH, és mindenki más. Vannak kínai gyártók mint például a Bafang, vannak japán gyártók mint például a Shimano, Panasonic, Yamaha, van több kisebb német gyártó, mint pl. a Brose, de 85%-ban a jelenleg eladott ebike-ok Bosch motorral rendelkeznek és Bosch rendszerrel működnek. Eddigi tapasztalatunk szerint magasan ez a legfejlettebb motor és rendszer.

  • Tehát középmotoroson belül vannak egyszerűbb vagy fejletlenebb kategóriák: a különböző kínai gyártók (pl. Bafang), amelyek jól működnek, de itt hiába van a motorra ráírva 75-85-95-120 Newtonméter, ez a valóságban soha nem lesz olyan erős, mint például egy Bosch rendszer hasonló számértékkel legyártott motorja. Egyszerűen azért, mert összességében mégiscsak kisebb a motor teljesítménye. Általában kicsit szerényebb árszabású bicikliken találhatjuk őket. A Shimano hiába a világ vezető kerékpárgyártója, és japánok is, ami elektronikában elég jól hangzik, valahogy mégsem tudták letarolni ezt a piacot. A kisebb gyártóknak van valamennyi részesedése, de ez láthatóan évről évre zsugorodik a Bosch javára.
  • Középmotorosokon belül legjobbnak mondhatjuk a Bosch rendszereket, ami nem cask egy motort jelent hanem, egy complex rendszert, ami hozzákapcsolható a telefonodhoz, lehet hozzá társítani lopásgátlót is, akár ABS-t, mint az autókon. Nagyon komoly szerviz és diagnosztikai háttérrel működnek, és ami a legfontosabb, hogy megbízhatóságban, akkumulátor biztonságban jelen pillanatban a Bosch a legfejlettebb.

A Bosch rendszerekről egyébként egy külön cikkünk is van, mert annyi innovatív fejlesztésük, kiegészítőjük lett az évek során, ami tényleg csak egy külön cikkbe fér bele. Ha szeretnél még többet megtudni a csúcskategóriás ebikeokról és a jelenlegi lehető legjobb elektromos Bosch rendszerekről, akkor olvasd ezt a kifejezetten erről szóló cikkünket.

Középmotor ebikokban

 

MEGNÉZEM AZ E-BIKEOKAT!

AKKUMULÁTOROK és HATÓTÁV

Fontos leszögezni, hogy ugyanúgy, mint a kocsiknál a fogyasztás a használattól függ. Ugyanazzal az aksival el lehet menni 30 km-t és 100-at is, a kérdés, hogy mekkora rásegítést használunk, mennyivel megyünk, és mekkora tömeget mozgatunk.

Hirdetésekben, egyes gyártóknál azért eléggé elvetik a súlykot, 300-as akksikra be van írva 120 km hatótáv…Persze, ha 17-el megyek a legkisebb rásegítéssel enyhe lejtőn hátszéllel, akkor talán. Hölgyeim és uraim, azért mindent ne higgyünk el, hagyatkozzunk a fizika megmásíthatatlan törvényeire.

AZ ebike akkumulátorok elhelyezkedése

Milyen akkumulátorok vannak?
Mindegyik Li-ionos, ebben nincs különbség. A méretben, vagyis kapacitásban vannak különböző méretek és kategóriák. 

  1. A legkisebbek 300Wh körüliek, ezek inkább szolidabb városi ingázásra Vannak tervezve, inkább 40-60 km hatótávval érdemes számolni.

  2. 400Wh, vagy e körüli: városi és túra használatra is megfelelő, főként azoknak, akik tekerni is szeretik a biciklit, kisebb rásegítési fokozattal, vagy néha rásegítés nélkül használják. Én 50-70 km-et mondanék, ami intenzív városi használattal, sok gyorsítással fékezéssel 35 körülre is lemehet, de van olyan ügyfelünk, aki 120km is elmegy 400-assal.

  3. 500Wh egy kisebb-közepes méretnek számít kb. a 400-assal megegyező használatra, bátrabbak enyhe terepre is kimehetnek vele, de 60-80 km hatótávval lehet számolni, síkon értelem szerűen ez több valamennyivel.

  4. 600-625Wh  egy nagy aksi lett az új kicsi, pár éve még ezzel az akksival bárhova eljutottunk, én komoly hegyi túrákat is csináltam meg ekkora aksival. Hegyen is 50-70km, síkon erre írnak 100+km-t, ami ideális feltételekkel még intenzívebb rásegítéssel, 22-25km/h körüli sebességgel össze is jöhet. De ha valaki egy kicsit spórol, ebben benn van 120, 140+km is, ésszel használva.

  5. 750Wh jelenleg a legnagyobb akksi, szinte már indokolatlan, de mindenki ilyet akar. Ezzel tény, hogy nem sokat kell agyalni a hatótávon, 80-90km-es hegyi túrák is simán beleférnek, ami azért valljuk be, elég egy napra, ha nézelődni, pihenni, enni meg-meg állunk. Síkon nem tudom mennyit lehet elmenni vele, nagyjából 150-170km körüli számot mondanék.

Az aksik ára és tömege arányos a kapacitásával, kb 100Wh 0,8kg, és 80.000.- Ft, persze ez egy elnagyolt társítás, de egy 500-asnál egy 750-es kb. 200.000.- Ft-al és 2kg-al több.

Akkumulátor típusok és kapacitások

BOSCH E-BIKE HATÓTÁV KALKULÁTORT ITT TALÁLOD

 MEGNÉZEM AZ E-BIKEOKAT!

MOTORTELJESÍTMÉNY

Érdekes, de kutatások szerint ez érdekli a legkevésbé a vásárlókat, minden esetre itt egy objektív mérőszám van, a Nm, vagyis Newtonméter, ami a motor nyomatékát mutatja. Ez 35 és 120 között van gyártók széles spektrumát górcső alá véve.

  • A 35Nm általában valamilyen első vagy hátsó agymotoroknál van, bevallom, ez az érzékelhetetlen kategória, ha meggyőzöm magam, akkor érzem a rásegítést.

  • 50-55Nm környékén nagy a szórás, de már az első agymotorosok is jól mennek, a Bosch középmotorosok főleg az SX itt már nagyon jót megy. De inkább síkon, hobbi-hivatásforgalmi célra jó a  nagytöbbség.

  • 65-75Nm: Boschban ez már nagyn jó, bármilyen használatra, érdemi rásegítést biztosít gyorsításnál, nagyobb tehernél is. Érdemes vigyázni, mert pl. a Bafang hiába ír 75-80Nm-eket a motorokon, érzetben az inkább egy Bosch 50-55Nm-nek felel meg.

  • 85-90Nm: Érdemes szót ejteni róla, hogy pl. a Bafang 120Nm-es motort is gyárt, a felhasználók ettől a számadattól függetlenül ilyen óriási erőről nem számolnak be. Rásegítési erőben talán egyenlőségjel húzható a jelenleg legerősebb Bosch 85Nm-es CX motorjával. A különbség a rásegítés természetességének érzésében van, ez az, amiben a Bosch sokkal jobb. A 85nm-es Bosch CX motor, amivel bárhol, bárhová el tudsz menni, legalábbis én nem találkoztam olyan tereppel, amire kevés lett volna. Fórumos pletykák szerint lehet jövőre 90Nm lesz, de megmondom őszintén, a 85Nm-nél is nagyon kell keresni az emelkedőn azt az egyensúlyi pontot, amikor még nem emeli el az elejét, és nem kapar el a hátulja. Ugyanezek a számok más gyártóknál több esetben is érzetben jóval kevesebbet tudnak, de nyílván nem véletlen, hogy a Bosch lett a legkeresettebb motor Európában.

Bosch motor

MEGNÉZEM AZ E-BIKEOKAT!

Keress minket a JóBringában és mindenben segítünk, hogy a számodra legjobb kerékpárt válaszd!