Elektromos kerékpár városi használatra
Olcsón váltanál elektromos bringára, hogy ne kocsival kelljen a dugóban araszolnod? Van rá megoldás! Ne költs sokat, válassz okosan!
A városi használat talán az egyetlen, ahol megfelelő kritériumok mellett nincs akadálya, hogy egy olcsóbb modellt válassz. A JóBringában több ilyen modellt is tartunk, ettől függetlenül a városi e-bikeok családjában is vannak jobb és mégjobb minőségi modellek, ezekről is szót ejtünk.
Mire figyelj?
Ha a JóBringából választasz, akkor biztos, hogy ellenőrzött minőségű terméket kapsz még a belépő termékek esetében is, 250.000.-Ft felett 3 év garanciával. Rengeteg fajta bringa van a piacon, azért sok közötte a silány, rossz minőségű elektromos kerékpár. Fontos odafigyelni a váltóra, fékekre, hajtásra, mert ebben a kategóriában bele lehet futni nagyon könnyen életveszélyes típusokba is. Ezek kínai, indiai, távol keleti mindenfajta tanúsítvány vagy biztonsági vizsgálat nélkül árusított biciklik. Ezeket érdemes elkerülni.
Motor a belépő kategóriában:
Itt tényleg rengeteg változat van, egyre elterjedtebbek a hátsó agymotorosok, ezek egy kicsivel jobb hajtásélményt biztosítanak. Van jó pár első agymotoros, ezek könnyebben szervizelhetők, kicsit egyszerűbb konstrukciók, de pl. Bafang és Nexus motorral szerelt városi elektromos kerékpárok erősek és megbízhatóak.
Motor nyomatéka:
Vannak 25-35-45 Nm-es motorok is a piacon, ezek érzetben nem sokat tesznek hozzá, felesleges megvenni, mert alig-alig fogod érezni, hogy egy e-bike-on ülsz. Ebben a kategóriában 50-55 Nm-nél kezdődik az élet, de pl egy első Nexus vagy Bafang motor meglepően sokat tud segíteni. Ilyen van pl. a Neuzer Lido városi elektromos bringájában, ami nagyon jó árú, nagyon megbízható, és nagyon kedvelt modellünk is egyben. Az, hogy pedál, vagy nyomaték szenzoros cetlit tesz a gyártó a motorra, sok különbséget nem fog eredményezni, gyakorlatban azt mondanám, hogy mindegy, nincs érdemi felhasználói élmény különbség.
Motor a felső kategóriában:
Újat nem tudok mondani, a középmotoros itt is egy jóval nagyobb élményt nyújtó, nyomatékszenzoros, sokkal modernebb megoldás. De ebből véleményem szerint csak Bosch motorost érdemes venni, mert a többi jóval alatta marad élményben, megbízhatóságban, erőben, és sokszor rosszabb a fogyasztásuk is. Ha nem szánsz rá ennyit, vegyél nyugodtan egy belépő kategóriás első vagy hátsó agymotoros elektromos kerékpárt, 50-55 Nm-től fogod élvezni. A Bosch rendszerekről, Bosch Smart Systemről és motortípusokról bővebben ebben a cikkünkben írtunk.
Akkumulátorok:
Az, hogy vázban van vagy vázon kívül, kivehető vagy sem, nem befolyásolja a működést. Mindegyik Li-ionos, egyformán jól tudnak üzemelni. A különbség, hogy milyen cella-menedzsment van benne, vagyis a vezérlő mennyire figyeli a cellák töltöttségét, hőmérsékletét, kapacitás ingadozását. A Bosch rendszerű elektromos kerékpárokban ez egy nagyon fejlett technológia, de itt egy akkumulátor 1000 euro körül van, ha netán ki kell cserélni. A belépő kategóriákban Panasonictól kezdve Toshibán át mindenféle többé-kevésbé ismert márkanév felbukkanhat. Itt nem lesz olyan precíz a vezérlés, de arra a 4-15 km-re őszintén bevallom, nagy szükség nincs is rá. Cserébe itt 70.000.-Ft környékén lehet venni egy teljesen új aksit, ha véletlen jó pár év után szükségessé válna.
Akkumulátor méret:
Városi elektromos bringák a belépő kategóriában már 200 Wh-s aksival is kaphatók, ami napi 20-30 km-es távot kiválóan teljesít, olcsó és könnyű is tőle a bringa, ha tudjuk, hogy nem megyünk sokat, otthon mindig feltöltjük igazából tökéletes tud lenni. A nagyobb aksik több km-t tudnak, 300-400 Wh városban bőven elég, akkor is, ha gyereket szállítunk, vagy nagyobb csomagunk van, óvoda-iskola-bevásárlás- Gls csomagpont is rajta van a napi listánkon. A Bosch-nál itt is kapni 750-eset, sőt, a Bafangnál 880 Wh-s akkumulátort is, de ezekkel inkább a Balatont indulnék körbe tekerni, mint reggel munkába. Na, majd egyszer :)