Kerékpárt vennél? Ne kövesd el a leggyakoribb hibákat!

Teljesen normális, ha úgy érzed, nem vagy kerékpár szakértő. Attól, hogy szeretsz biciklizni, és 7-8 évente beruházol egy új darabra, nem elvárható, hogy naprakészen minden információ birtokában légy. Ebben a cikkben segítünk, hogy a lehető legjobban fel tudj készülni a vásárláshoz, és leleplezzük a leggyakoribb trükköket, amivel megpróbálják megtéveszteni a vevőket.
Mennyire érts hozzá?
Nem kell hónapokat eltöltened vele, de egy pár cikket érdemes elolvasni. Elég addig eljutnod, hogy mire szeretnéd használni. Város, munkába járás, hétvégi túrák, terep bringázás? Mennyit szeretnéd használni, mik azok a dolgok, amik a korábbi bringádon rajta voltak, és szeretnéd, hogy az újon is rajta legyen. kb. ennyi.
Valós érték alapján válassz, ne az akció mértéke alapján
Ha valamihez kevésbé értünk, akkor az egyetlen kapaszkodó az ár marad, és tudat alatt is úgy gondoljuk, hogy ami drágább, az jobb is. Nos, ez nem mindig van így, a kerékpár iparban sok márka direkt „felárazza” a termékeit (pl. KTM, Riverside, Kilimandjaro, stb.), és egy valós értéktől elrugaszkodott, magasabb árról hirdetnek meg valótlan akciót. Így sok esetben, pl. a KTM-nél ahogy lenyomta a kilincset a vásárló, azonnal hozzá vágnak 10% kedvezményt, Intersportban, Hervisben, Decathlonban ez 30-40% is megvan, ezzel nyilván sokkal jobban lehet átverni befolyásolni a vásárlót. NÉZD MEG, hogy az akciós árért mit kapsz? Igazából az általunk látott esetek 99%-ában bebizonyosodik, hogy egy CUBE márkájú bringán még úgy is sokkal jobb alkatrészek vannak ugyanannyi pénzért, mint a korábban felsorolt márkák akciós modelljein. Tehát ne az akció mértékét nézd, hanem hogy a ténylegesen kifizetendő összegért mi van a biciklin? Féket, sebesség fokozatokat, váltásrendszert, kerékagyakat, külső gumikat te is össze tudsz hasonlítani, 5-10 percet érdemes rászánni.
Így vernek át téged is a nagy sportszerboltok
A 3 legtipikusabb átverés a következő:
- Folyamatos fiktív akció. Mivel ahogy írtam is, az eredeti ár jóval magasabb, mint reális lenne, így bármikor bemész, állandóan, minden modellre 20-40% akció van. Persze, te csak az adott időpillanatban találkozol vele, amikor vásárolni szeretnél, így téged is könnyen átvernek, mert úgy érzed, óriási szerencséd van, hogy pont most akciós. De igazából előtte 5 évvel és valószínűleg utána 5 évvel is ugyanaz a 40%-os akciós címke lesz rajta. Elgondolkoztató, hogy ha folyamatosan akcióval árulnak, akkor azért árulják a biciklit, hogy sose keressenek rajta? Te vagy, aki meghekkelei a világgazdaságot, emrt mindig annyiért veszed meg, amennyibe nekik kerül, az ott dolgozók a profitból megtermelt munkabér helyett pedig hónap végén vállveregetést kapnak? Vagy ha ez esetleg mégis az akciós ár(nem az), akkor van olyan időpillanat, amikor egyes balekoknak 30-40%-al többért adják el? Lehet, akkor ezek szerint más termékekkel téged is átvertek korábban, amit nem ekkor kedvezmény cetlivel adtak? Nézd meg, biztosan akciós-e az az akciós bicikli.
- Elavult alkatrészek. Mindenki Deore meg XT váltót keres, mert „az a jó”. Oké, valóban, csak kérdés, hogy egy 15 évvel ezelőtti modellt veszel-e meg, vagy a legújabbat? Szintén multis trükk, hogy 12-15 évvel ezelőtti, távol keletei országokba elköltöztetett gyártósorokon gyártott, de jól csengő nevű alkatrészeket tesznek a biciklire. A nem naprakész vásárló meg örül, hogy milyen jól járt. Pont annyira, mintha egy új mobilt vennél a 15 évvel ezelőtti technológiával. De autóra, tv-re, számítógépre, igazából a tömörfa szekrényen kívül bármivel behelyettesíthető a mondat...
- Megtévesztő festés: sok olyan terméket láttunk már, akár bicikliről, akár sílécről legyen szó, hogy nagy multik egy alap lécet kérnek a gyártótól egy jóval magasabb kategóriás dizájnjával, így első ránézésre úgy tűnik, valóban egy drága terméket kapsz meg 200.000.-Ft-tal olcsóbban, de nagy eséllyel egy alapmodellt veszel, általában drágábban, mint ami a valós értéke. A trükk legkönnyebben úgy leplezhető le, hogyha megnézed a gyár hivatalos oldalát, akkor ott ezeket a modelleket nem találod meg. Mivel nem léteznek...
Ismerd fel, ha nem ért hozzá az eladó
Ha az eladó nem kérdez rá a használati szokásokra, nem beszélitek meg, hogy mire van szükséged, mit szeretnél, nem kérdez rá a téged is érdeklő kritikus kérdésekre, csak körbe mutogatja a bicikliket, hogy ezek vannak, meg így néznek ki, ebből lehet választani – akkor menekülj. Sok helyen csak felvesznek valakit, vagy épp egy másik részlegről oda csoportosították, de valójában sem tapasztalata, sem szakértelme nincs a kerékpárokkal kapcsolatban.
Kérj nyugodtan segítséget
Lehet, hogy sok mindent most is megtudtál, de én azt tanácsolom, kérj segítséget minden esetben, mert ez egy rendkívül, gyorsan fejlődő iparág, és mindig jól jön, ha valakitől irányítottan információkhoz jutsz az aktuális technológiai szintről, trendekről, újdonságokról.
Hasonlítsd össze és próbáld ki!
Ha már megvan, vagy közelítesz a leg ideálisabb darabhoz, akkor érdemes kipróbálni magát a céldarabot is, de akár kipróbálhatsz egy hozzá nagyon hasonló, egy kicsivel jobb vagy olcsóbb modellt is, ezek szintén segítenek a választásban. Menj vele legalább 300-500 métert, mert a legtöbb teljesítmény befolyásoló, vagy a kényelmedet befolyásoló méretek érzékeléséhez ennyi legalább szükséges.